Asfalt is een product dat al jarenlang op dezelfde manier wordt gemaakt van steenslag, zand, vulstof en bitumen (restproduct van de raffinage van ruwe aardolie). De grondstof voor bitumen – het middel waardoor asfalt plakkerig wordt en goed bindt – raakt langzaam op en daarom wordt er gezocht naar nieuwe manieren om bitumen te maken. In de proeftuin zijn negen proefvakken ontwikkeld om nieuwe biobased bindmiddelen te testen: vier proefvakken in het wegdek, een proefvak in de bushalte Rietwijkeroordweg en vier proefvakken in het fietspad.  Hiervan hebben er zeven proefvakken een asfaltdeklaag gekregen. 

Ecopave is een asfalttype, waarbij een deel van het bitumen wordt vervangen door koolzaadolie. Dit wordt bij een iets lagere temperatuur geproduceerd dan standaard asfalt.  Dit resulteert in een lager energieverbruik en daarmee ook een lagere CO2-reductie. 

SMArdpave is een asfaltmengsel gebaseerd op een standaard SMA (steenmastiekasfalt), maar dan met een hogere geluidsreductie (en is dus stiller).  

Proefvak 1 Bosrandweg   

In proefvak 1 is de asfaltdeklaag Dura Vermeer Ecopave met 7,5% koolzaadolie aangelegd.  Een uiterlijk kenmerk van deze asfaltdeklaag is de enigszins bruine kleurstelling en natuurlijke uitstraling. Het product komt daarmee qua kleur niet overeen met andere traditionele asfaltproducten, maar mag conform eis afwijken van de standaard herkenbaarheid. 

Proefvak 2 Bosrandweg   

In proefvak 2 is de asfaltdeklaag Dura Vermeer SMArdpave aangelegd, waarin 25% van het bitumen is vervangen door biobased harsen (van producent Latexfalt).  

Proefvak 3 Bosrandweg   

In proefvak 3 is de asfaltdeklaag Dura Vermeer SMArdpave aangelegd, waarin 26% van het bitumen is vervangen door biobased harsen (van producent Bituned). 

Proefvak 4 Bosrandweg   

In proefvak 4 is de asfaltdeklaag Dura Vermeer SMArdpave aangelegd, waarin 27% van het bitumen is vervangen door biobased harsen (van producent Esha). 

Proefvak 5 Bushalte   

In proefvak 5 is een vak combinatiedeklaag aangelegd, waarin 27% van het bitumen is vervangen door biobased harsen (van producent Esha). Daarnaast is er een cementarme (door het toevoegen van miscanthusgras)  cementslurry toegepast (Greencell).   

Proefvak 6 Fietspad   

In proefvak 6 zijn in de Biobased Proeftuin twee proefvakken met een biobased betonverharding aangelegd.  

Proefvak 7 & 8 Fietspad   

In de proefvakken 7 en 8 is een dichte deklaag AC8 surf rood/wit (70% rode steenslag en 30% witte steenslag) aangelegd, waarin 30% van het bitumen is vervangen door biobased harsen (van producent Esha). Voor zover bekend zijn er wel toepassingen met een gedeeltelijk biobased bindmiddel in een dichte deklaag (AC surf), maar nog niet in een rode variant. Er is rode steenslag toegepast en om de zichtbaarheid te vergroten is er ‘witte’ steenslag Reflexing White toegevoegd. Zo ontstaat een onderscheidende deklaag voor fietspaden. Door toevoeging van 30% witte steenslag ontstaat in het donker een betere zichtbaarheid. Het product is daarmee qua kleur niet overeenkomstig met andere traditionele asfaltproducten.   

Proefvak 9 Fietspad   

In proefvak 9 is een dichte deklaag AC8 surf zwart/wit (met 30% witte steenslag) aangelegd, waarin 30% van het bitumen is vervangen door biobased harsen (van producent Esha). Voor zover bekend zijn er wel toepassingen met een gedeeltelijk biobased bindmiddel in een dichte deklaag (AC surf), maar nog niet in een lichtgekleurde variant. Om deze lichtere kleur te bewerkstelligen is 30% steenslag vervangen door de ‘witte’ steenslag Reflexing White. Er is geen pigment toegevoegd. Vanwege de zwarte kleur van het bindmiddel is de lichtere kleur van de Reflexing White nog niet te zien na aanleg. Het klimaat en het verkeer zorgen ervoor dat de zwarte bitumenhuid van het oppervlak slijt. Daarna wordt de lichtere kleur zichtbaar. Op dit moment is er nog een aantal varianten in onderzoek. Deze varianten zijn momenteel nog niet gereed voor de proefvakken buiten, maar kunnen later alsnog worden toegepast in de proeftuin.