Asfalt
Asfalt is een materiaal dat veel wordt gebruikt om wegen en parkeerplaatsen te maken. Het bestaat uit stenen, zand vulstof en bitumen. Er zijn verschillende soorten asfalt, elk met unieke eigenschappen en toepassingen. Elk type asfalt heeft zijn eigen voordelen, afhankelijk van de specifieke eisen van het wegdek.
DAB, of dicht asfaltbeton, is een traditioneel asfaltmengsel dat wordt gebruikt voor algemene toepassingen. Het biedt een solide en glad oppervlak. Dit is ideaal voor wegen met veel verkeer. SMA, of steenmastiekasfalt, is een type asfalt dat bekend staat om zijn hoge stabiliteit en duurzaamheid. Het bevat een hoog percentage steenslag en een speciale mastiek. Dit zorgt voor een sterke structuur en weerstand tegen vervorming. ZOAB, oftewel zeer open asfaltbeton, is ontworpen voor een goede waterafvoer en geluidsreductie. Het heeft een open structuur, waardoor regenwater snel kan wegstromen en verkeersgeluid vermindert. Dit wordt vooral gebruikt voor snelwegen.
Proefvak 1: Bosrandweg
Het eerste proefvak van de proeftuin bestaat uit Ecopave en heeft een lengte van 282 meter. Het proefvak start net na de rotonde Bosrandweg/Nieuwe Meerlaan. Ecopave is een asfalttype waarbij een deel van de bitumen wordt vervangen door koolzaadolie. Het asfalt wordt bij een lagere temperatuur geproduceerd dan standaard asfalt. Hiermee wordt een verlaging van ongeveer 10 graden Celsius bereikt. Dit resulteert in een lager energieverbruik en daarmee ook een CO2-reductie. Ook wordt CO2 in het asfalt vastgelegd. Dit doordat koolzaadolie wordt gewonnen uit de zaden van de koolzaadplant. De koolzaadplanten nemen tijdens de groei CO2 uit de lucht op. De gezamenlijke CO2-reductie is circa 10%. Een uiterlijk kenmerk van deze asfaltdeklaag is de enigszins bruine kleur.
Proefvak 2: Bosrandweg
SMArdpave is een asfaltmengsel gebaseerd op standaard SMA (steenmastiekasfalt) maar met een hogere geluidsreductie. Het vak ligt tussen de noordelijke faunapassage en Bosrandweg 25. Het proefvak heeft een lengte van 157 meter. Door de oppervlaktetextuur met holle ruimte zorgt SMArdpave ervoor dat de trillingen van autobanden verminderd worden. Ook wordt het geluid geabsorbeerd in de holle ruimtes. Hierdoor heeft de omgeving minder last van geluid. In proefvak 2 is SMArdpave toegepast waarbij 25% van de bitumen is vervangen voor biobased harsen.
Proefvak 3: Bosrandweg
Ook in proefvak 3 is een SMArdpave mengsel toegepast, waardoor ook hier de omgeving minder last heeft van geluidsoverlast. Dit proefvak is gemaakt met 26% biobased harsen. Het proefvak is 167 meter lang en ligt tussen Bosrandweg 25 en de zuidelijke faunapassage in.
Proefvak 4: Bosrandweg
Dit proefvak van 112 meter SMArdpave waarin 27% van de bitumen vervangen is door biobased harsen. Het ligt tussen de zuidelijke faunapassage en de start van het verkeerseiland in. Ook hier heeft de omgeving minder last van geluid door de keuze voor SMArdpave.
Proefvak 5: Busopstelplaats
In proefvak 5 is een vak combinatiedeklaag aangelegd, waarin 27% van het bitumen is vervangen door biobased harsen. Daarnaast is er een cementarme (door het toevoegen van miscanthusgras) cementslurry toegepast. Dit proefvak betreft de busopstelplaats bij de bushalte Rietwijkeroordweg en is 63 meter lang.
Proefvak 7
Nog geen biobased mengsel.
Proefvak 9: Fietspad
Proefvak 9 beslaat 233 meter van het fietspad. Het start net na de rotonde Nieuwe Meerlaan/Bosrandweg en is gemaakt van een dichte deklaag AC8 surf zwart/wit waarin 30% van het bitumen is vervangen door biobased harsen. AC staat voor ‘asphalt concrete’, ofwel dicht asfaltbeton. Voor zover bekend zijn er wel toepassingen met een gedeeltelijk biobased bindmiddel in een dichte deklaag, maar nog niet in een lichtgekleurde variant. Om deze lichtere kleur te krijgen is 30% van de stenen vervangen door de ‘witte’ steenslag Reflexing White. Er is geen pigment toegevoegd.
Proefvak 10: Fietspad
Dit proefvak bestaat uit SMA (steenmastiekasfalt). Er staat ‘-NL’ achter het mengsel omdat SMA een typisch Nederlands asfaltmengsel is. Het proefvak is 445 meter lang en beslaat het grootste deel van het fietspad. De bitumen bestaat voor 30% uit biobased harsen.